7 platser att se i världen

Jag vill bara packa väskan och utforska världen! Det finns så himla mycket att utforska och att se innan man dör. Och här är mina 7 platser som jag vill besöka innan jag dör. Hade vart helt fantastiskt att kunna få uppleva något så vacker som dessa platser. Dessa står nu på min To-Do-list, så till dessa platser ska jag banne mig resa till! Någon som vill följa med? 
SEA OF STARS- VAADHOO ISLAND- MALDIVERNA
På dagen ser denna strand ut som vilken strand som helst, men när mörkret faller så vaknar den till liv. Galaxmönstret i vattnet skapas av marina mikroorganismer som kallas fytoplankton. Dessa flyter omkring fritt i det övre vattenlagret av vissa hav och sjöar. Fytoplankton innehåller bl.a luciferas som är ett kemiskt ämne som har förmågan att bilda ett biologiskt ljus. Detta är samma kemiska ämne som eldflugor har. Effekten gör så att det ser ut som om stjärnhimlen speglar sig i vattnet, som om havet vore gjort av stjärnor.
ANTELOPE CANYON- ARIZONA- USA
Dessa kanjoner har formats av regnvattnet under flera miljoner år. Forsarna som bildas utav regnvattnet för med sig sand vilket gör att bergen blir formade som dom blir. Antelope Canyon är den mest fotograferade kanjonen i USA.
SALAR DE UYUNI- BOLIVIA 
Världens största saltöken med sina 10 582 km2, vilket är ungefär lika stort som hela Skåne. För 40 000 år sedan var denna saltöken en del av en gigantisk förhistorisk sjö. Saltytan är så reflekterande att det bildar världens största naturliga spegel. 
GLOWWORN CAVES- WAITOMO- NYA ZEELAND 
Tusentals små lysmaskar hänger i taket i dessa grottor i Waitomo i Nya Zeeland. Denna art av lysmaskar (Arachnocampa Luminosa) finns endast på Nya Zeeland. Precis som fytoplanktonen i havet vid Sea of Stars så utstrålat dessa lysmaskar ett biologiskt ljus vilket ger grottorna ett väldigt Sci-Fi-inspirerat utseende.
HIDDEN BEACH- MEXICO
Denna välgömda strand bildades av testexplosioner från militären under tidigt 1900-tal. Öarna runt omkring är idag national parker. Det enda sättet att ta sig till Hidden Beach är att simma genom en 15 meters lång tunnel.
PAMUKKALE HOT SPRINGS- TURKEY
Under miljontals år, har varma källor i Pamukkale förändrat landskapet. Även om det kan se ut som dessa terrasser är gjorda av is och snö, har Turkiet bikiniväder året runt. Marken är bara belagda i vit kalksten.
LAKE HILLIER- AUSTRALIA 
Den rosa färgen i denna sjö är tänkt att vara ett resultat av ett färgämne som skapas av alger och bakterier i vattnet. Trots den udda nyans, verkar sjön inte ha några negativa effekter på människor eller lokala djurlivet.
 
Vilka platser skulle ni vilja se innan ni dör? 
 

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Alltså vilka coola platser, jag smäller av!!!!! Jag åker mer än gärna med 😃😃😃😃😃

Svar: Eller hur!!!! Bra! När åker vi?? 😃😃😃😃😃
Frida Welin

2 firren:

skriven

åh jag hänger på er!!

Svar: Goood!!!
Frida Welin

Kommentera här: